Kell egy csipet magabiztosság! - Hozzávalók a mentális állóképességünkhöz

2021.02.15

A kihívást jelentő helyzetekben már gondolatban eldöntjük, hogy sikerül-e vagy sem, mielőtt elkezdenénk. A magabiztosság hit magamban. Az MTQ azt méri, hogy mennyire bízunk magunkban nehéz helyzetekben, akár lehetetlennek tűnő feladatok megoldásakor is. Valamint azt is, hogy szükségünk van-e megerősítésre másoktól. Elhisszük-e, hogy meg tudjuk csinálni? A magabiztos emberek ugyanazokkal az adottságokkal többet képesek kihozni ugyanabból a helyzetből, mint a kevésbé magabiztos (talán még kompetensebb) embertársa. Az MTQ módszertana a magabiztosság esetében is két faktort azonosított.

A saját képességekbe vetett hit az az önbizalom, amikor elhisszük, hogy értékesek vagyunk. Optimistábban állnak a dolgokhoz és kevésbé hatnak rájuk a külső környezetből érkező vélekedések.

Ha ez az érték magas, akkor csak kevés külső megerősítésre van szükség. Például vizsgahelyzetekben szívesen osztja meg a véleményét, mer kérdezni.

Ha alacsony az önbizalom, akkor nem keresi azokat a helyzeteket, amiben megoszthatná a véleményét másokkal. Nem szívesen vesz részt ismeretlen feladatokban. Nem bízik magában akkor sem, ha tudja a megfelelő megoldást, vagy rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, amire szükség van az adott helyzetben. Inkább bele sem kezd. Idő előtt leírja magát.

Szüksége van külső megerősítésre és lehet, hogy akkor sem lép tovább, ha elégséges információ áll a rendelkezésére, mert "még biztos hiányzik valami".

A magabiztosságról elhisszük, hogy attól függ hogyan születtünk. Vagy van, vagy nincs. Az MTQ gyakorlataival a magabiztosság két dimenziója is fejleszthető.

Az interperszonális magabiztossággal rendelkezők képesek asszertívan részt venni a csoportos helyzetekben. Jobban tudnak bánni másokkal, könnyebben feltalálják magukat társas helyzetekben. Ha magas az interperszonális magabiztosságunk, akkor szívesen vállaljuk a vitát, a kritikát is jobban bírjuk. Társas helyzetekben több interaktivitást kezdeményezünk, függetlenül attól, hogy milyen tudásunk, kompetenciánk van az adott témában.

Ha alacsony ez az érték, akkor társas helyzetekben nem szívesen kapcsolódik be olyan helyzetekbe, ahol a véleményét vagy kritikáját kell megosztania. Nemcsak szóban, hanem írásban sem mutatja meg a tudását. Akkor sem száll vitába, vagy áll ki valami mellett, ha neki van több tudása a témában. A kritikát elfogadja, nem érvel ellen. Átadja maga felett az irányítást.

A kutatások azt mutatják, hogy a magabiztosság önmagában nem elég a mentális állóképesség kialakításában és megőrzésében. Mind a 4 összetevőre szükségünk van ahhoz, hogy a legtöbbet tudjuk kihozni magunkból. A magabiztosság nem mutatott korrelációt a másik három dimenzióval. Így nem mondhatjuk, ha magabiztosak vagyunk, akkor az önmagában elégséges, mert hatással van a kihívásra, vagy a kontrollra vagy az elköteleződésre is. Ha tudod, hogy hol állsz a magabiztosság skálán, akkor a megfelelő MTQ eszközök is a rendelkezésedre állnak már. Gyakorlással és figyelemmel a számodra megfelelő szintet érheted el. Az MTQ-val nem kell várnod 2 évet, hogy lásd az elmozdulást. Három hónap után már használhatod is ezt a lakmuszpapírt.

© 2020 DARE. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen!