Hogyan ejt túszul a stressz?

2021.01.06
Photo by Dmitry Vechorko on Unsplash
Photo by Dmitry Vechorko on Unsplash

A stressz olyan esemény, amelyet úgy értelmezünk, hogy valamilyen mértékben veszélyezteti a fizikai vagy pszichikai jóllétünket. Vannak, akik mindent stresszként élnek meg, vannak, akik nem vesznek tudomást róla. Mindkét szélső érték sok energiát igényel. Az egyik azért, mert nagyon beszűkíti a mozgásteret, a másik véglet pedig azért, mert nem vesz tudomást a reális veszélyhelyzetekről.

Ha egy szervezet nagyon kaladvágyó és kevésbé elővigyázatos, akkor olyan lépéseket is tehet, amivel égeti az erőforrásait. A magas kockázatvállalás bizonyos helyzetekben jó lehet, de folyamatos viselkedési mintázatként kiégeti a munkatársakat.

A stressz-események jelen lehetnek rövid ideig és hosszantartó, diffúz stresszként is az életünkben.

A Holmes-Rahe-alkalmazkodási skála a pozitívnak és a negatívnak tartott élet-eseményekhez pontértéket rendel. Ez egy relatív értelmezendő érték, mert minden ember másként reagál bizonyos helyzetekre. 300-as pontérték nem jósol hosszú életet nekünk. A pszichés stressz sokkal rombolóbb, mint gondolnánk.

A stressz szinte láthatatlanul kerít minket a hatalmába a gondolati mintáinkon keresztül. A stresszreakciónk pontosan meghatározható, szekvenciális lépések sorozata. Beazonosítható és bejósolható.


Mit tehetünk ellene?

Az biztosan elmondható, hogy érdemes gondozni, megerősíteni a pszichológiai immunrendszerünket. Azokat a személyiségforrásainkat érdemes a figyelmünk fókuszába állítani, amelyek segítenek abban, hogy a stresszel megbirkózzunk és a személyiség fejlődési kapacitását növelni tudjuk. A saját jollétünkért mi tudunk tenni és ezzel tudjuk csökkenteni vagy keretek között tartani a stressz okozta ártalmakat.

A pszichológiai immunrendszerünk támogatására több gyakorlati megoldást is alkalmazhatunk:

Ha a fent felsoroltakat mind egyszerre elkezdjük csinálni, kevésbé leszünk hosszú távon hatékonyak, hasonlóan mint az év végi fogadalmakkal. Érdemes kis lépésekben életmódot ( életszemléletet ) váltani.

Ha a stressz bejósolható és egymás után jól meghatározható lépéseken keresztül jutunk el a nem kívánt érzelmi állapotba, akkor valahol be is tudunk avatkozni.

A folyamatkommunikációs modell jól körülhatárolhatóan a kommunikáció okozta téves közlések szerepét emeli ki, mint a stressz egyik forrását. A kapcsolatainkban a kommunikáció az, ahol a legmarkánsabban érhető tetten a stressz.

Ha a kommunikáció egy stressz generátor, akkor megfelelő kommunikációval javítható is a stresszhelyzet. A saját téves kommunikáció felismerése, pláne korrigálása már önmagában véve is csökkenti a stresszt.

Minél tisztább a kommunikációm, annál inkább tudom biztosítani, hogy kevesebb téves kommunikációs helyzetbe, így kevesebb stresszbe kerülök.

Ha csak annyit tudsz csinálni, hogy tisztítod a kommunikációdat, már nagyon sokat tettél magadért! Aztán jöhet a naplóírás is.


Sólymár Dóra írása

© 2020 DARE. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen!